Vanliga frågor
Några vanliga frågor från våra kunder.
Fråga: Jag har en nyare bil, måste jag inte serva den hos märkesverkstaden?
Svar: Nej, din nybilsgaranti gäller även om du väljer att låta oss serva din bil, då vi har kunskap, utrustning, hög kvalitet på delar samt rätt att stämpla din servicebok. Detta enligt nya EU-direktiv för att konsumenten inte ska behöva betala mer än nödvändigt för att serva sin bil.
Fråga: Kan ni kolla så jag har senaste mjukvaran i mitt motorstyrdon på min SAAB?
Svar: Ja, vi har diagnosinstrument och kan utföra alla mjukvaruuppdateringar och programmeringar som din SAAB behöver.
Fråga: Det luktar illa när jag sätter på luftkonditioneringen, kan ni fixa det?
Svar: Absolut, våra mekaniker är certifierade av Incert, för att reparera och serva luftkonditioneringen på din bil. Dessutom kan den unkna doften innehålla mögelsporer vilket är rent hälsofarligt.
Fråga: Hos min gamla märkesverkstad får jag ett papper på vad de gjort på servicen, vad får jag hos er?
Svar: Du får alltid ett serviceprotokoll baserat på den service som gjorts, med eventuella kommentarer. All historik på en bil som servas hos oss sparas, så byter du bil och den bilen tidigare har servats eller reparerats hos oss så har vi koll även på detta.
Fråga: Är det inte kvalitetsskillnad på de delar ni monterar mot de som märkesverkstaden monterar?
Svar: Inte alls. Märkesverkstadens generalagent tillverkar inte egna spindelleder, oljefilter, stötdämpare, däck eller motorstyrningsutrustning. De köper, precis som vi gör, av ledande tillverkare såsom Sachs, Michelin, Monroe, Bosch, SKF, Brembo m fl.
Skillnaden är att vi säljer reservdelarna med tillverkarens artikelnummer i deras kartonger, istället för att som märkeshandeln packa det i deras egna märkeskartonger, med deras interna artikelnummer på. Hårdrar man det så är det faktiskt vi som säljer originaldelen. Det finns dock något som i dagligt tal kallas ”piratdelar”, detta är billiga kopior oftast ifrån Asien och med tveksam kvalité och passform. Detta är dock inget vi som seriös verkstad kan använda oss av.
Fråga: Jag behöver min bil, och har svårt att vara utan när jag lämnar den på service, har ni lånebilar?
Svar: Vi har en bil för utlåning, när du bokar service eller reparation hos oss, 2 mil är gratis därefter betalar du 20:-/ mil, bensinen står vi för.
Vi har även en lånecykel om du vill välja ett mer miljövänligt alternativ.
Vill du vara säker på att få en lånebil eller lånecykel, säg då till om det när du bokar tid hos oss.
Fråga: Varför måste jag ha speciell olja till min bil, när det finns billigare oljor?
Svar: Som regel bör man alltid följa specifikationerna i bilens instruktionsbok. Dagens moderna bilar kräver ofta avancerade syntetoljor, med speciella krav beroende på bilmodell samt var och hur bilen används.
Är man det minsta osäker bör man alltid fråga oss på verkstaden eller annan expert, om man ska byta olja själv. Tänk bara på att filter & spilloljan är miljöfarligt avfall och måste tas om hand.
Chansa ALDRIG på att spara en hundralapp, motorn/växellåda/katalysator/partikelfilter/mm kan ta allvarlig skada.
Autoexperten Assistans är en kostnadsfri och förmånlig försäkring. Klicka på foldern för mer information.